Har vitamin D fra laks en positiv effekt på beinskjørhet? Utskrift E-post
Skrevet av NIFES   
Feit fisk er rik på vitamin D, og inntak av vitamin D er essensielt for god beinhelse. Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning er nå i gang med et spiseforsøk hvor kvinner i overgangsalderen får laks som er ekstra beriket med vitamin D, for å undersøke om inntak av vitamin D i naturlig form har en bedre effekt på beinhelsen enn vitamin D i tablettform.

– Vi har lenge ønsket å finne ut mer om sammenhengen mellom mat og livsstilssykdommer. Det er for eksempel kjent at sjømat i kosten reduserer faren for hjerte-karsykdom, men vi ønsker nå å se nærmere på sammenhengen mellom inntak av sjømat og beinhelse forteller prosjektleder og forsker Ingvild Eide Graff i program for sjømat og helse ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES).


Norge ligger på verdenstoppen i antall beinbrudd pr år, og mange av bruddene skyldes beinskjørhet som er spesielt utbredt blant eldre kvinner. Gjennom hele livet er det en utskiftning av kalsium i skjelettene våre. Når mer beinvev blir brutt ned enn det som bygges opp, blir skjelettene våre svakere. Vi blir beinskjøre og mer utsatt for brudd. Vitamin D øker kalsiumopptaket i tarmen hos mennesker, og vitamin K sørger for at kalsium kommer inn beinvevet.

Fet fisk en naturlig kilde til vitamin D
Fet fisk og fiskelever er i tillegg til noen svært få andre matvarer, våre eneste naturlige kilder til vitamin D i kosten.

– NIFES har i mange år arbeidet med fôr til fisk, og vi vet derfor at det er mulig å øke innholdet av vitamin D i laksefileten ut fra hvor mye vitamin D vi blander inn i laksefôret. Laksen som brukes i dette forsøket er beriket med vitamin D gjennom fôret, og har derfor et ekstra høyt innhold av vitamin D sammenliknet med laks som får et mer standardisert fôr fortsetter Graff. Ved å skreddersy fôret til laksen og dermed næringsinnholdet i fisken er det mulig å studere sammenhengen mellom kosthold og livsstilssykdommer sier Graff.

Laksen i studien inneholder mange andre viktige næringsstoffer i tillegg til vitamin D, og prosjektet skal også se på om vitamin K og omega-3 fra laks påvirker beinhelsen positivt.


Hvordan skal effekten av vitamin D fra laks undersøkes?
Deltakerne i studien er kvinner under 65 år som har kommet i overgangsalderen. Disse er spesielt utsatt for å få beinskjørhet fordi østrogenproduksjonen hos denne aldersgruppen går ned, og beintettheten avtar. Deltakerne er delt inn i fire grupper. Tre grupper spiser laks med ulike nivå av vitamin D og vitamin K, mens den fjerde tar et daglig tilskudd av vitamin D og kalsium i tablettform. Forsøket skal gå i tre måneder.

– Ettersom tre måneder er for kort tid til å forvente noen endring i selve beintettheten hos deltakerne, har vi tatt blodprøver og urinprøver av deltakerne som skal analyseres for ulike beinhelsemarkører. Mengden av de ulike markørene vil fortelle oss om dette er et bein som raskt brytes ned, eller som har en god balanse mellom oppbygning og nedbrytning. Hypotesen er at laksegruppene vil ha et mer stabilt bein enn tablettgruppen, avslutter Graff.

Samarbeidspartnere: Haukeland Universitetssykehus og Skretting ARC.
Finansiering: Studien er delvis finansiert av Norges Forskningsråd.

Les mer om forskning sjømat og beinskjørhet på nettsidene til NIFES.

Kontaktperson hos NIFES:
Ingvild Eide Graff, Program for sjømat og helse, NIFES
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , telefon: 926 52 814.

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as