| Kinesisk-Norsk forskningssamarbeid på helseeffekter av sjømatkonsum |
|
|
| Skrevet av NIFES | |
|
Den første hjerte-kar studien i Kina, som har undersøkt helseeffekten av å spise sjømat, viste at de som spiste laks til lunsj 5 ganger i uken i 8 uker fikk en 20 % reduksjon av en kjent risikofaktor for å utvikle hjerte-og karsykdommer. Resultatene ble nylig kunngjort på et norsk-kinesisk sjømatseminar under fiskerimessen i Qingdao, Kina.
Livsstilsykdommer er et økende problem for verdenssamfunnet, og både Kina og Norge ser en økende trend av sykdommer som hjerte-kar sykdommer, mentale lidelser og diabetes. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO) kan ernæring og kosthold være tiltak for å forebygge denne typen sykdom, og flere studier har vist en link mellom sjømatinntak og positive helseeffekter. ”Det kinesiske kostholdet er ofte usunt med for mye fett og lite av de marine omega-3 fettsyrene” sier Prof. Zhang Jian, dekanus ved Institutt for ernæring og mattrygghet i Kina ved det nasjonale senteret som arbeider med sykdoms kontroll og forebygging. ”Sammenlignet med annen type mat inneholder sjømat et høyt nivå av de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA,” forklarer Prof Zhang. ”Både vår studie, og andre forskningsarbeider viser en beskyttende effekt av EPA og DHA på hjerte-kar sykdomer. Studien viser at de som spiste oppdrettslaks 5 ganger pr uke – totalt 500g pr uke i 8 uker– viste en reduksjon av sykdomsmarkører for hjert-kar sykdommer med 20%, i tillegg til en sunnere fettprofil i blodet. Med andre ord, laks består av en fullverdig proteinkilde, inneholder viktige vitaminer, mineraler og sporstoffer og er i tillegg en god og naturlig kilde til marint omega-3 fettsyrer som gir en positiv helseeffekt.” Den 8 uker lange studien startet i Bejing i august 2007. Menn i alderen 35-70 som viste svake symptomer på hjerte-kar sykdommer deltok i studien. Deltakerne ble delt i 3 grupper; en som spiste 500 gram oppdrettslaks pr uke, en som spiste 500 gram av 2-3 ulike typer ferskvanns fisk fanget lokalt, og en tredje gruppe som spiste 500 gram ulike kjøttprodukter. Resultatene viste en 20 % reduksjon av fettstoffer i blodet hos den gruppen som spiste laks, noe som innebærer en betydelig redusert risiko for å utvikle hjerte-og karsykdommer og type II diabetes. ”Dette forskningsprosjektet er svært relevant for forbrukere, både i Kina og andre land siden resultatene viser en tett link mellom regelmessig sjømatkonsum og positiv helseeffekt, sier Prof. Livar Frøyland ved NIFES som er prosjektleder for studien. Nylig konkluderte flere internasjonale helhetsvurderinger at sjømat er en viktig del av et variert og balansert kosthold. Sjømat, og spesielt fet fisk rik på omega-3 ser ut til å beskytte mot hjerte-kar sykdommer, er viktig for utvikling av hjernen og hjernefunksjon. Laks har også et høyt nivå av proteiner, vitaminer, mineraler, og er rik på antioksidanter fordelaktig for god helse generelt. I tillegg, har forskning vist at fiskeproteiner kan beskytte mot utvikling av diabetes II. Fra et ernæringsperspektiv, gir et balansert kosthold med både fet og mager fisk – fra saltvann og ferskvann – det beste utgangspunktet for god helse.” ” Dette kinesisk-norske samarbeidet har vist resultater som vil være relevant for mange land,” sier Turid Hiller fra Norges Forskningsråd. ”Sammenhengen mellom mat, helse og livskvalitet er et område som får et stadig økende fokus innenfor forskningsverden. Det er behov for mer forskning for å dokumentere helseeffekter av ulike typer mat. Forbrukerne skal være trygge på at de får trygg og sunn mat av god kvalitet fra miljøvennlig og etisk mat produksjon.” Resultatene av studien ble nylig kunngjort på et norsk-kinesisk sjømatseminar under fiskerimessen i Qingdao åpnet av politisk rådgiver Vidar Ulriksen fra Fiskeri- og kystdepartementet.
Samarbeidspartnere: Studien er gjort av Instituttet for ernæring og mattrygghet (Kina) og Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning – NIFES (Norge). Studien er hovedsakelig finansiert av Norges Forskningsråd, med bidrag fra FKD, NIFES og EFF.
Kontaktperson: |
| < Forrige | Neste > |
|---|

English

