| Fisk gir mindre baby-eksem |
|
|
| Skrevet av Vesterålen Online - Vol.no | |
|
Fisk beskytter barn mot allergisk eksem, viser ny undersøkelse. Forskere ved universitetet i Göteborg tror det er en klar sammenheng mellom når barn begynner å spise fisk, og om de utvikler allergisk eksem. Undersøkelsen viser at barn som begynte å spise fisk før de fylte ni måneder, hadde mer enn 20 prosents mindre risiko for å utvikle denne typen eksem.
Det var ingen forskjell på om barna hadde spist fet eller mager fisk. – Det er tidspunktet for når barn begynner å spise fisk som ser ut til å være avgjørende. Jo tidligere de spiser fisk, desto bedre, sier Bernt Alm til Sveriges Radio. Han er barnehelseoverlege i Halland i Sverige og har ledet den svenske studien.
I ubalanse Forekomstene av eksem, astma og enkelte allergier har økt dramatisk de siste 30 årene. Forskerne leter etter forklaringer i kostholdet vårt. – En av teoriene er at et for lavt inntak av marine omega-3 fettsyrer, kombinert med for høyt inntak av omega-6 fettsyrer, kan være med på å øke utviklingen av allergiske reaksjoner i kroppen. En slik ubalanse er vanlig i vårt kosthold, sier Frøyland. Forskere har tidligere funnet ut at voksne som ikke spiste fisk da de var barn, har større risiko for å utvikle astma. Andre studier tyder på at ett fiskemåltid i uka kan beskytte mot astma.
Tidspunktet viktigst Studien bekrefter at arvelighet fordobler risikoen for at barn utvikler allergisk eksem. Verken ammevaner, barnas alder når de begynte å spise meierivarer, eller om det fantes pelsdyr i huset, påvirket risikoen for å utvikle eksem. Forskningsresultatet blir godt mottatt i sjømatbransjen. – Dette er en viktig melding til foreldre som har ansvar for barnas kosthold. Fisk og sjømat er bra for helsa, også for de aller minste, sier konsernleder Ole-Eirik Lerøy i sjømatprodusenten Lerøy. 15 prosent av alle norske barn har allergisk eksem, også kalt atopisk eksem. |
| < Forrige | Neste > |
|---|

English

Last ned rapport