| Litt fisk gir stor helsegevinst |
|
|
| Skrevet av Aftenposten - Anne Hafstad | |
|
Det er aldri for sent å begynne og spise omega-3. Et fiskemåltid i uken kan være nok, viser ny norsk forskning.
Hvis du spiser fisk minst en gang i uken gjennom livet, står kroppen langt bedre rustet når akutt sykdom inntreffer. Det er tidligere dokumentert at Omega-3 kan ha en forebyggende effekt på hjerte- og karsykdommer. For første gang er det nå vist at fiskeoljene også er gunstig for eldre når sykdom rammer.
Ny undersøkelse
En gang i uken Effekten er tydelig allerede etter tre måneder og holdt seg gjennom hele oppfølgingsperioden. - Betyr det at hele folket må på piller? - Nei snarere tvert imot. Vi snakker om et fiskemåltid i uken eller mer, så er du i den gode gruppen. Det vil være nok for de aller fleste, men det er noe variasjon i hvor godt kroppen tar opp og nyttiggjør seg disse stoffene, sier Bjerve. - Dette kan indikere at beskyttelsen fra omega-3 fettsyrer gjør seg gjeldende i den akutte sykdomsfasen, og at det ikke gir noen vesentlig tilleggseffekt å øke inntaket ut over dette, sier Bjerve.
Unge og ADHD Nyere forskning tyder på at også barn med ulike lidelser, kan ha stor nytte av Omega-3, selv i små doser. - Vår forskning finner at noen grupper barn med ADHD får mindre symptomer dersom de har et visst nivå av Omega-3 i blodet, sier direktør og forsker Alexandra Richardson ved Oxford-universitetet. Mandag la hun frem sine forskningsresultater for mer enn 100 internasjonale forskere på verdenskongressen "The Brain and Lipids" som arrangeres av Diakonhjemmet Sykehus i Oslo denne uken. Hun understreker at Omega-3 ikke nødvendigvis har effekt på alle barn med ADHD, men på visse grupper, og da ofte relatert til tilleggsplager som for eksempel depresjon. - Det er dumt å hevde at Omega-3 kan løse alt og ha effekt på alle. Men for noen vil nivået av Omega-3 i blodet bety en forskjell. Det gjelder også barn med blant annet dysleksi, sier Richardson. Hun forteller at det kommer mer og mer forskning som indikerer at fettsyrene er viktige i regulering av stemningsleie og depresjon, og at disse stoffene kan være med å endre adferd. Hvorfor det er slik kan forskerne ikke si noe sikkert om. Noe vet man imidlertid og teorier er lansert.
Fett i hjernen - Da ville det være rart om fettet ikke spiller en rolle, sier professor og avdelingsoverlege Helge Refsum, Psykofarmakologisk avdeling, Diakonhjemmet Sykehus. Mens man tidligere trodde at hjerneceller ikke kunne repareres eller vokse, tyder nyere forskning på noe annet. - Når du skal reparere hjerneceller eller når hjerneceller skal vokse så må du ha DHA. Stoffet er en naturlig del av hjernen vår, og har stor betydning for blant annet spesialiserte celler som synsceller og viktige celler som nervecellene, forteller Kristian C. Bjerve. Hans råd til Ola og Kari er klokkeklart: - Spis fisk, helst et eller flere fiskemåltider i uken. Selv om det er forskjeller mellom mager og fet fisk, så er det viktigste budskapet å spise fisk. |
| < Forrige | Neste > |
|---|

English
