|
Fisk i svangerskapet godt for barnet |
|
|
|
Skrevet av BBC
|
|
Om mor spiser fisk i svangerskapet gir det en smartere åtteåring, viser en britisk studie.
Barn av mødre som har spist mye fisk gjennom svangerskapet kommuniserer bedre og har bedre sosiale evner som syv og åtteåringer, viser undersøkelsen som er publisert i det medisinske anerkjente tidsskriftet Lancet.
Det er BBC som melder dette.
Tidligere studier har dokumentert at man har kunnet påvise effekt av et omega 3-rikt kosthold hos mor på barnets mentale evner frem til en alder av tre eller fire år.
I den nye studien utført av forskere ved Universitetet i Bristol og det britiske nasjonale helseinstituttet, påviser man altså en slik sammenheng helt frem til syv og åtte års alder.
Et lavt fiskeinntak gjennom graviditeten ble sett i sammenheng med øket risiko for dårlig oppførsel, svakere motoriske og kommunikative evner og en lavere skår på sosial utvikling.
Professor i ernæring ved Universitetet i Southampton sier til BBC at omega 3 fett er svært viktig for utvikling av hjernen. - Det har lenge vært en myte at fisk kan være farlig på grunn av miljøgifter, men denne studien viser at dette er en ubetydelig problem sammenlignet med fordelene du får av å spise fisk, sier han. |