Omega-3 reduserer hjertedød Utskrift E-post
Skrevet av Dagbladet.no   

Ingen tvil: Omega-3-fettsyrer reduserer hjertesykdom og dødelighet.

En ny gjennomgang som forskere ved Institutt for farmakoterapi, Universitetet i Oslo, har gjort, levner ingen tvil: Inntak av fiskeolje - omega-3-fettsyrer gir betydelig redusert risiko for død og hjertesykdom, skriver Dagbladet.no.

Det ble i fjor publisert en metaanalyse (en gjennomgang av flere studier) som konkluderte med at omega-3-fettsyrer ikke hadde noen effekt.

Nå viser det seg at studien hadde metodologiske mangler. Publisiteten den fikk skapte naturlig nok stor forvirring blant folk, ikke minst hos helsepersonell.
- Det stemmer ikke at omega-3 er verdiløst. Fiskefett har tvert i mot en fantastisk fore-byggende effekt mot hjerte-karsykdommer, sier professor eremitus Knud Landmark til Dagbladet.no.


Les hele artikkelen her

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as