Omega 3 fjerner kroppsfett Utskrift E-post
Skrevet av kyst.no   

Laboratorieforsøk viser at omega 3-fettsyren DHA begrenser utviklingen av fettceller, og at inntak av omega 3 kan føre til en reduksjon av kroppsfettet. Det er et resultat som blir rappor-tert av forskere ved universitetet i Georgia, USA.


Det er nylig blitt kjent at fiskeolje og andre kilder som er rike på omega 3, kan redusere kroppsfettet hos gnagere, og ganske små doser kan ha en effekt på utviklingen av fettceller. Derfor kan omega 3 spille en betydelig rolle i arbeid med vektreduksjon..
Den nye forskningen er publisert i det amerikanske vitenskapstidsskriftet Journal of Nutrition.
Detaljistmarkedet for vektreduksjonsprodukter var av Euromonitor International estimert til å være 0,73 milliarder euro i Europa i 2005, og 3,93 milliarder US-dollar i USA samme år. Det indikerer at behovet for slanking er meget betydelig i disse delene av verden.
Forskningslederen Hye-Kyeong Kim og hans samarbeidspartnere ved universitetet i Georgia har stu-dert effektene av DHA på cellevekst, differensiering, celledød og nedbryting av fett. Noen av forsøke-ne viste at omega 3 (DHA) i signifikant grad minsket akkumuleringen av fett.
- Resultatene viser at DHA kan ha effekt mot utvikling av fedme, og følgelig vil kunne bidra til en re-duksjon av fettet i kroppen, konkluderer forskningslederen i ei pressemelding.

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as