For lite omega 3 hos fanger Utskrift E-post
Skrevet av Bergens Tidende   

De innsatte i Bergen fengsel har lite omega 3 i blodet. Dette kan ifølge tidligere forsking gir dårligere impulskontroll og mer voldelig oppførsel. Nå skal forskerne teste hva som skjer med dem som får feit fisk.

I alt 55 fanger i Bergen fengsel med i et to-årig prosjekt, der halvparten spiser mat som før, mens den andre halvparten får fet fisk til middag, skriver Bergens Tidende.
I forkant av prosjektet er fangens fettsyrestatus undersøkt.
Disse undersøkelsene viser at fangene generelt hadde svært lite omega 3 i blodet, noe som betyr at de knapt spiser fisk eller tar tran, skriver avisen.
- Det lave omega 3-nivået har trolig innvirkning på impulskontrollen til fangene, sier forsker og ernærngsfysiolog Lisbeth Dahl, ved Nasjonalt institutt for ernærings og sjømatforskning (NISEF), til BT.

Nå skal fangene få fisk, og ikke omega 3-kapslar
– Poenget for oss er at det er viktig for folk å spise fisk og ikke kapsler, fordi fisken inneholder mange flere næringsstoffer enn omega 3. Det er viktig med protein, D-vitamin og B-vitamin, sier Dahl til avisen.

Les hele artikkelen her

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as