Fisk reduserer faren for hjertedød Utskrift E-post
Skrevet av Aftenposten   

Ett til to fiskemåltider i uka reduserer risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer med hele 36 prosent. Det er gode nyheter for norske lakseoppdrettere.

Den generelle risikoen for å rammes av en tidlig død reduseres med 17 prosent om du spiser fisk regelmessig. Og aller sunnest er det å spise oppdrettslaks, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter, melder Aftenposten.

Dersom 100.000 mennesker spiser oppdrettslaks én gang i uka hele livet gjennom, unngår 7000 av dem å dø av hjerte- og karsykdommer, har de amerikanske forskerne regnet ut.

Forskerne har sammenholdt store mengder forskningsdata fra USA og Europa, og presenterer sine konklusjoner i siste utgave av den amerikanske legeforeningens tidsskrift JAMA.

Oppdrettslaks vinneren
Hemmeligheten er de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA og størst helsemessig effekt gir derfor fet fisk.
Aller best ut kommer oppdrettslaks som inneholder dobbelt så mye omega-3 som villaks, slår forskerne fast.
- Det holder med 250 milligram per dag for å få størstedelen av effekten. Etter 750 milligram per dag får man ingen ytterligere effekt, sier Jana Pickova, som er forsker ved Statens lant-bruksuniversitet i Sverige.

Les mer i den amerikanske legeforeningens tidsskrift JAMA

Les Aftenpostens sak her

 

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as