Vordende mødre bør spise Omega-3 Utskrift E-post
Skrevet av Eksportutvalget for fisk   

Barn av mødre som spiser Omega 3 daglig under svangerskapet og mens barnet blir ammet får en IQ som ligger noe høyere enn gjennomsnittet, viser en ny undersøkelse. Fet fisk er en god kilde til Omega-3.

Omega-3 bra for barnet allerede i livmoren
Forskerne ved University of Alberta i Edmonton, Canada fant også ut at inntak av Omega-3 merkbart reduserer risikoen for at barnet skal få celebral parese og diabetes type 1.

- Det virker som om tilstrekkelig inntak av Omega-3 har en positiv effekt på sentralnervesystemet til barnet, sier forskerne ved universitetet. Fiskeoljen virker også positivt på mødrene som fikk redusert blodtrykk og ble mindre deprimerte etter fødselen.

Undersøkelsen viser også at de gravide som hadde det laveste innholdet av Omega-3 i kroppen hadde 7,6 ganger større sjanse for å utvikle pre-eclamsia enn mødrene som hadde mest Omega-3 i kroppen. En økning på 15 prosent Omega -3 nær halverte risikoen for sykdommen.

En annen undersøkelse viser at kvinner som ikke spiser fisk har 7,1 prosent risiko for å få et for tidligfødt barn. For de som spiste fisk minst en gang i uka var risikoen 1,9 prosent.

Moderne kosthold inneholder lite Omega-3
Det siste århundret har inntaket av slike fettsyrer ifølge forskerne gått ned gjennomsnittlig med nær 80 prosent. Forskerne anbefaler derfor at mødre vurderer inntak av ekstra Omega-3 under svangerskapet og mens de ammer barna.

Omega-3 bra for hjernen
60 prosent av hjernen vår består av fett og forskerne antar at minst 30 prosent av dette fettet er Omega-3-fettsyrer. Disse Omega-3-fettsyrene er nødvendige for å utvikle cellene i kroppen vår. Omega-3 kan vi bare ta til oss gjennom maten vi spiser - kroppen greier ikke å produsere det selv. Under svangerskapet får barnet Omega-3 fettsyrer fra moren.

 

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as