Fisk gjør deg glad Utskrift E-post
Skrevet av www.mozon.no   
Er du i dårlig humør? Spis fisk!

Helsenettstedet Mozon 09.03.06

Omega 3 kan gjøre at du føler deg bedre, uansett om du bare er litt deppa eller om du lider av alvorlig depresjon . Det hevder amerikanske forskere.

- Personene i studien som hadde lavt nivå av omega 3-fettsyrer i blodet hadde større sannsynlighet for å rapportere milde til moderate symptomer på depresjon, sier forsker Sarah Conkin ved University of Pittsburgh School of Medicine ifølge WebMD.

På den andre siden var personer med høyt omega 3-nivå i bedre humør. Mer enn hundre personer deltok i studien. Ingen av deltakerne hadde alvorlige depresjoner eller lignende lidelser.

De deltakerne som hadde lavt nivå av omega 3-fettsyrer i blodet, gjorde det dårligere på tester sammenlignet med deltakere med høyt nivå. Testene var designet for å vurdere humør, personlighet og impulsiv atferd.

- Det trengs større studier for å forstå forholdet mellom atferd og disse fettsyrene, sier Conkin.

Hun påpeker at alle bør spise fisk minst to ganger i uken for å beskytte hjertet og den mentale helsen. Det er allerede kjent at omega 3 beskytter mot hjerte- og karsykdommer.

Studien ble presentert ved 46th Annual Scientific Meeting of the American Psychosomatic Society.

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as