| Smør hjernen |
|
|
| Skrevet av Kvinner og Klær | |
|
En munnfull tran eller en porsjon fet fisk beskytter ikke bare mot kroppslige plager, men også mot depresjon.
- Flere studier viser en sammenheng mellom omega 3 og depresjon, sier psykolog Christine Roth ved Divisjon for Psykisk Helse i Folkehelseinstituttet til kk.no. FÅR I OSS FOR LITE Det er heller ikke et hvilket som helst omega 3-tilskudd som hjelper hjernen å fungere som den skal. Det finnes flere typer, og det er de aller lengste omega 3-fettsyrekjedene EPA og DHA som er viktig for hjernens funksjon og oppbygging. Det er bare studier med EPA som har vist en klar effekt mot depresjon. - I vårt kosthold finnes EPA og DHA nesten kun i fet fisk og i tran, sier psykolog Christine Roth. - Studier viser altså ikke effekt av å gi tilskudd av omega 3 generelt. Kun omega 3-fettsyren EPA har gitt gode resultater. TUNGE DIAGNOSER - Omega 3 virker forebyggende på diabetes 2, og reduserer i tillegg risikoen for hjerte- og karsykdommer. Om ikke tilskudd hjelper på selve psykosen, vil det sannsynligvis bedre den generelle helsetilstanden, sier psykolog Christine Roth. «SMØRER» HJERNEN Lange omega 3-fettsyrer gjør cellene mer smidige. Det er også gjort studier på effekten av å gi EPA til mennesker som lider av schizofreni. Men resultatet av disse er ikke entydig positive. - Her må man være tålmodig og vente på flere studier før man går ut og lover effekt av et tilskudd som tross alt er ganske dyrt. Da er det bedre å anbefale at man forsøker å spise mer fet fisk i sitt daglige kosthold. Det er sunt uansett, avslutter Roth.
|
| < Forrige | Neste > |
|---|

English
