Feit fisk beskytter mot demens Utskrift E-post
Skrevet av Aftonbladet/Eksportutvalget   
Umettet fett, som blant annet finnes i laks, ørret, makrell og sild, minsker risikoen for å få demens. Det viser en ny omfattende finsk studie.

Eksportutvalget 28.01.06

I tjue år har forskere fulgt 1500 personer i Finland, skriver svenske Aftonbladet.

– Vi oppdaget at umettet fett, som i olivenolje og fisk, minsker risikoen for demens med 40-50 prosent, sier Miia Kivipelto, demensforsker på Karolinska universitetssykehus Huddinge, der de er verdensledende på demenssykdommer.

– Vi har visst lenge at den typiske middelhavskosten er bra for hjertet, men vi visste ikke at den også er bra for hjernen. Og hjernen trenger fettsyrer, spesielt eldre mennesker med et ensidig og dårlig kosthold får ikke i seg det viktige fettet som er bra for hjernens helse, forteller Kivipelto til Aftonbladet.

Kan forbedre minnet
Tidligere har en gått ut fra at demens kommer med årene, og at man ikke kan gjøre noe for å forhindre det. Men den nye studien viser altså at man kan beskytte hjernen og forbedre minnet.

- Risikoen for demens øker med alderen, og etter 65 år dobles risikoen hvert femte år. Samtidig øker risikoen når man er overvektig, og det er foruroligende at så mange barn er overvektige i dag, sier Mila Kivipelto til svenske Aftonbladet.

 

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as