Amerikanske forskere anbefaler fisk Utskrift E-post
Skrevet av Eksportutvalget for fisk   

www.kyst.no: Ved den store forskerkongressen AAAS i St.Louis, som ble avsluttet i forrige uke, kom amerikanske ernæringsforskere og biologer med en uforbeholden oppfordring om å spise mye fisk.

Dette til tross for tidligere advarsler og funn av miljøgifter i fisk.
- De helsemessige fordelene ved å spise fisk oppveier risikoen, fastslo forskerpanelet.

- De beste forskningsresultatene som har kommet de siste to år har overveldende støttet helsefordelene ved å spise fisk og sjømat, sa Michael T. Morrissey, direktør ved Oregon State University og ordstyrer for panelet.

På kongressen deltok også direktør ved sjømatavdelingen i U. S. Food and Drug Administration (FDA), Philip Stiller. Han fortalte at FDA nå gjennomgikk en kost-nytte analyse får å komme med råd om sjømatkonsum.
- Tidligere har FDA nesten utelukkende sett på risiko uten å ta fordelene i betraktning, sa Stiller som oppfordret til å formidle er klarere budskap til forbrukerne.

Gravide bør spise mer fisk
Under kongressen la blant annet forskerne frem resultater fra en ti-årig undersøkelse av over 700 barn på Seychellene. Mødrene av disse barna spiste i gjennomsnitt tolv fiskemåltid i uken, noe som er omtrent ti ganger mer enn i USA. Fisken hadde et høyt innhold av kvikksølv, men forskerne hadde ennå ikke funnet noen helseskader som kunne relateres til kvikksølvforurensingen.

Michael Morrissey oppfordret derfor barn og gravide til å spise mer fisk for å forsikre at de får i seg nok av de viktige næringsstoffene, og spesielt omega 3-fettsyrene.
- Jeg vil anbefale å spise fisk fire til sju ganger i uken. Forskningsresultater viser at fisk spiller en sentral rolle når det gjelder å minske faren for hjerte- og karsykdommer, og nyere studier viser også at fisk kanskje kan redusere sjansen for Alzheimers.

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as