Barnelærdom stadig mer sann Utskrift E-post
Skrevet av Fiskaren   

"Spis fisk og bli frisk". Denne barnelærdommen blir stadig mer sann. Ikke bare omega 3 og feit fisk, men også konsum av alminnelig sei og torsk gir helseeffekt. Sjømat fremmer i tillegg intelligensen.

Kilde: Fiskaren mandag 13. februar 2006

- Forskning utført i Tromsø viser at det finnes viktige vannløselige forbindelser i fiskekjøtt. Disse finnes så vel i feit som i mager fisk, og ikke minst i skjell og reker. Dette er biologisk aktive stoffer som for egen maskin gir positive helseeffekter. I tillegg har flere forskningsgrupper vist at inntak av fisk sammenlignet med kapsler, flerdobler opptaket av omega 3-fettsyrer, sier professor Edel Elvevoll ved Institutt for marin bioteknologi ved Norges Fiskerihøgskole.

- Når en spiser sjømat blir fettsyrene også inntatt sammen med nødvendige antioksidanter, sier Elvevoll. Hun leder en gruppe forskere ved eget institutt som samarbeider med professor Bjarne Østerruds gruppe ved Institutt for medisinsk biologi ved Universitetssykehuset i Tromsø.

Økt intelligens
Noe av det siste i "helsemarkedet" er forskning utført av de amerikanske forskerne Joseph Hibbeln og Jean Golding. De har undersøkt 14.000 gravide mødres inntak av omega 3-fettsyrer fra sjømat. Konklusjonen er at fiskespisende mødre får barn med høgere intelligens, bedre finmotorikk og sosiale egenskaper. Samtidig avlives en del av alamren i Science-artikkelen fra forskeren A. Hites mot å spise for mye laks og ørret fra oppdrett.

Svært ufarlig
Professor Eiliv Lund ved Universitetssykehuset i Tromsø sier til Fiskaren at det lyktes å få på trykk et leserinnlegg i samme tidsskrift som bestred konklusjonen fra Hites. Hites hevdet at et halvt måltid av laks eller ørret fra oppdrett økte faren for dødsfall av kreft med ett tilfelle per 100.000 innbyggere.

- Forskningen baserte seg på dyreforsøk. Det er alminnelig akseptert at slik forskning skal baseres på mennesker og ikke dyr, sier Lund. Han sier at i samme periode som kreftdødsfall ble økt med ett av 100.000 tilfeller, ville 24.000 dødd av kreft av andre årsaker.

- Sjansen for å dø av oppdrettsfisk er omtrent like stor som at man skal bli drept av lynnedslag, mener professor Lund.

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as