Lett solbrent? Spis fisk! Utskrift E-post
Skrevet av Dagbladet   
Årsaken til at du lett blir solbrent, kan være at du spiser for lite fisk. Feit fisk et par ganger i uka kan gi resultater!

Kilde: Dagbladet

TROMSØ (Dagbladet): Årsaken til at feit fisk hjelper mot solbrenthet, er at den inneholder omega 3.
-  Det er helt sikkert at omega 3 har en positiv effekt, og en kilde til det er fisk, sier professor Lesley Rhodes ved Universitetet i Manchester til Dagbladet.

Hun har forsket i en årrekke på omega 3s påvirkning på huden, og mye av forskningen hennes er publisert i det seriøse tidsskriftet The Lancet. Huden vår består blant annet av flerumettede fettsyrer. Skal den fungere godt, er det avhengig av en god balanse mellom fettsyrene, ifølge Rhodes. I dag er fiskefettet stort sett helt erstattet med plantefett. Det gir ubalanse. Og en overvekt av plantefettet skal gjøre huden mer utsatt for solbrenthet.

-  Suppler
Med andre ord: Blir du lett solbrent, kan årsaken være at det er noe i veien med kostholdet ditt. Forskningen til Rhodes indikerer også at omega 3 kan virke forebyggende mot hudkreft.
-  Det betyr ikke at man kan slutte med solkrem og klær fordi man spiser fisk. Bildet er mer sammensatt enn som så, og det beste er nok både å få i seg omega 3 og bruke solkrem, sier Rhodes.

Både fisk og omega 3-kapsler kan benyttes. Men det er foreløpig uklart hvor små mengder man kan greie seg med. I testene har hun operert med doser på tre gram daglig i form av kapsler.

-  Seriøs forskning
Professor Bjarne Østerud ved Universitetet i Tromsø stadfester at Rhodes har rett: Det er en sammenheng mellom solbrenthet og omega 3-inntaket.

-  Dette er kjent, og påvist ved direkte målinger, sier Østerud, som har sett på Rhodes' tidligere publiserte materiale.

Professorkollega Edel Elvevoll ved avdeling for næringsmiddelteknologi på Fiskerihøgskolen i Tromsø er enig.

-  Absolutt seriøs forskning, stadfester hun.

 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as