Laks deg glad! Utskrift E-post
Skrevet av www.klikk.no/NIFES   
Spis mer laks og fet fisk mot depresjoner i mørketiden. Forskningen er klar når det gjelder betydningen av omega 3 fettsyrer. Du blir ikke bare lettere til sinns med fisk, du får i tillegg en sunnere kropp.

Kilde: Nina Bergersen, klikk.no

Nordmenn sliter med depresjoner, spesielt i vinterhalvåret. Den naturlige forklaringen er at hjernen produserer mindre av serotinin, også kalt "lykkehormonet". Det er ikke uten grunn at vi er flasket opp med å ta tran i måneder med R. Lavt inntak av Omega 3-fettsyren DHA fører til at serotonin nivået synker. Økt stress og depresjon er derfor et økende problem der kostholdet i mindre grad enn tidligere består av fet fisk.

Sunt for kroppen - godt for hjertet

- Tidligere spiste vi mye av de fete fiskesortene som laks, makrell og mer av de flerumettede omega 3-fettsyrene. De er viktige fordi de hjelper mot depresjoner, beskytter mot hjerte-og karsykdommer, samt immunforsvaret. Du blir ikke bare lettere til sinns med fisk, du får i tillegg en sunnere kropp, sier matfaglig konsulent i Eksportutvalget for fisk, Ingebjørg Moe. Hun anbefaler sardiner, ansjos og makrellpålegg som en god start på dagen, sjømat som lett lunsj og flere sjømatmåltider som består av fet fisk som laks, makrell og sild.

Noen ekstra laks fjerner nødvendigvis ikke umiddelbart depresjoner og stress men det kan få deg til å føle deg lettere og gladere. Et norsk forskningssarmarbeid mellom NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings og sjømatforskning) og forskere ved ved Institutt for biomedisin ved Haukeland sykehus skal nå se nærmere på sammenhengen mellom sjømat og mental helse.

Tran kan temme troll
Kroppen selv kan ikke produsere DHA og må derfor få det viktige stoffet tilført gjennom maten. Anbefalt inntak av Omega 3 for voksne og barn er 1-3 gram per dag. Det tilsvarer rundt 100 gram laks eller 120 gram sild. Til sammenligning må du spise 2 kilo biff, 1 kilo kyllingfilet eller to liter melk for å få i deg like store mender Omega 3, opplyser Eksportutvalget for fisk.

Selv om det beste er å spise fersk fisk, er tran fremdeles en god Omega-3 kilde. 5 gram tran er anbefalt for daglig inntak og det gir rundt 1 gram Omega-3 fettsyre. Opptak av frie fettsyrer fra sjømat er mange ganger så effektivt som opptak av frie fettsyrer fra kapsel.

En amerikansk undersøkelse av Joseph Hibbeln viser dessuten at inntaket av flerumettede fiskeoljer kan redusere impulsive og voldelige handlinger.

Det er med andre ord god grunn til å få i seg nok fiskefett for både liten og stor. Tran er anbefalt tilført allerede fra fire uker gamle babyer.
 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as