Feil konklusjon fra amerikanske forskere Utskrift E-post
Skrevet av NIFES   
Det er ingen grunn til å være bekymret for å spise norsk oppdrettslaks, mener Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES).

Amerikanske forskeres risikovurdering gir feil konklusjon
Påstanden de amerikanske forskerne kommer med i Journal of Nutrition (J. Nutr. 135: 2639-2643 november 2005), at det er økt helserisiko ved å spise oppdrettslaks mer enn en gang hver fjerde måned, er basert på samme data som studien i Science publisert i 09.01.04.

Den gang, som nå, mener NIFES at norsk oppdrettslaks er trygg mat. Dette er blant annet basert på overvåkning av fremmedstoffer i sjømat (www.nifes.no/sjomatdata) av NIFES, i tillegg til overvåking i regi av Mattilsynet.

Dette er i tråd med hva både norske og utenlandske matmyndigheter mener om de amerikanske forskningsresultatene.

Forskernes konklusjon om helsefaren ved å spise oppdrettslaks i begge artiklene er basert på svært kontroversielle modeller for å vurdere helserisiko som ikke er akseptert av nasjonale eller internasjonale myndigheter (se Vitenskapskomiteen for Mattrygghet).



 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as