Tran mot ran Utskrift E-post
Skrevet av VG   
www.vg.no: Forskere mener at få måneders inntak av omega 3 gjør at kriminelle oppfører seg roligere, blir mer fornøyde og mindre voldelige.


Både norske og utenlandske forskere hevder at fiskeolje påvirker vår mentale helse, skriver VG.

- Omega 3 og vitaminer kan ha effekt i forhold til aggresjon og affekt- og impulsregulering som noen kriminelle handlinger skyldes.

- Jeg tror ikke omega 3 kan forebygge økonomisk kriminalitet eller vinningsforbrytelser, men en betydelig del voldelige handlinger kunne ha vært unngått, sier overlege dr. med. Håvard Bentsen ved Diakonhjemmet Sykehus. 

Mindre vold
Psykiatriforskeren mener at hver tredje voldelige handling blant fanger kan unngås ved jevnlig inntak av omega 3 og vitamintilskudd. To kapsler fiskeolje pr. dag eller en barneskje tran og/eller minst et måltid fet fisk i uken er det som skal til.

- I et engelsk fengsel utførte fangene som fikk kosttilskudd med omega 3, vitaminer og mineraler, omtrent 35 prosent færre voldelige handlinger enn dem som fikk placebotilskudd, sier han.

En lignende studie med omtrent samme resultat er gjort i et fengsel i Oklahoma, USA.

- Blir man rett og slett snillere av fiskeolje?

- Tja, det våger jeg ikke å si. Men noen blir roligere og mer fornøyde. Vi vet ikke helt hvorfor, sier Bentsen.

Forskningssjef, professor Livar Frøyland ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) har tatt doktorgrad på fettsyrene i tran, og er enig i Bentsens betraktninger.

- Først nå har fokuset dreid vekk fra hjerte- og karsykdom. Nå studerer man disse fettsyrene mer mot mental helse, ADHD og atferd og lignende, sier Frøyland.

Kilde: www.vg.no
 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as