Hjertet banker for fiskefettsyrer Utskrift E-post
Skrevet av www.forskning.no   
www.forskning.no: Planer om et sunnere kosthold? Da må nok marine umettede fettsyrer på menyen.

Ved hjelp av endret kosthold og/eller inntak av omega 3-fettsyrer, kan menn med høye kolesterol- og triglyserid-verdier forebygge åreforkalking og hjerte- og karsykdommer både på kort og lang sikt.

Det viser en ny doktoravhandling av Elsa Maud Hjerkinn ved Universitetet i Oslo (UiO). Blant annet ble det registrert en halvering av dødeligheten etter kun tre år hos testpersonene som mottok tilskudd av omega 3-fettsyrer, ifølge avhandlingen.

Nå tenker du kanskje at en sunn livsstil vil kreve daglig hard trening og en streng diett. Men ifølge Sosial og helsedirektoratets nøkkelråd for mat og mosjon er det ikke så krevende.

Mer elastiske årer
Men kanskje noen allerede nå føler for å legge inn en ekstra fiskemiddag i uken - i stedet for pølse og pizza?

- Gruppene som fikk tilskudd av omega 3-fettsyrer fikk mer elastiske årer og mindre irritasjon av endotelcellene. Vi observerte også en halvering av dødeligheten allerede etter tre år hos dem som fikk tilskudd.

Det sier Elsa Maud Hjerkinn til Tidsskrift for den norske Lægeforening. Dette innebærer at forskeren har kunnet studere helseutviklingen til personer over lengre tid i arbeidet med avhandlingen sin. En andel av testpersonene i sistnevnte studie fikk enkle kostholdsråd, andre fikk omega 3-tilskudd, og en tredje gruppe begge deler. Ytterligere en gruppe mottok kun placebo-kapsler.

De enkle kostrådene som ble gitt i Oslo-undersøkelsen gikk ut på å innta:
Mer fisk.
Mindre fett fra dyreriket.
Mer fett/oljer fra plateriket.

- Leger bør være mer bevisste
I avhandlingens sammendrag på UiOs nettside påpekes det at få kostholdsstudier har vist direkte effekt på åreforkalking.

Avslutningsvis står det:
"Leger som behandler pasienter med høy kolesterol (og høye triglycerider) bør være mer bevisst på langtids helsegevinster som kan oppnåes med enkle diett råd og bruk av marine umettede fettsyrer (omega 3-fettsyrer)".

Referanse:
Elsa Maud Hjerkinn. "Effects of diet and/or very long chain n-3 fatty acids in men with long-standing hyperlipidemia. Results from the DOIT study".


Kilde: www.forskning.no
 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as