Fisker etter en kur for alt Utskrift E-post
Skrevet av Dagsavisen   
www.dagsavisen.no: Fiskefett viser seg å være en «vidundermedisin» mot mange sykdommer. Forskerne finner stadig nye gevinster av å ta en skje tran eller en fiskefettpille.

Selv om enkelte barn rynker på nesa når mor eller far tar fram tranflasken, bør foreldre stå på sitt. Og helst ta seg en skje selv også. Tran og lignende fiskefettilskudd viser seg å virke mot stadig flere lidelser.

Omega 3
Fiskeolje er rik på de viktige omega 3-fettsyrene. Omtrent en fjerdedel av hjernens tørrvekt består av fettsyrer av omega 3- og omega 6-typen. For hjernens funksjon er det svært viktig at vi får nok av disse fettsyrene og at det er en god balanse mellom dem. Stort sett får vi for lite av omega 3-fettsyrer i moderne kost. De inneholder de viktige lange flerumettede fettsyrene DHA og EPA. Dem er det mye av i fiskefett.

– Flere gode studier viser at det er en klar sammenheng mellom inntak av fiskeolje og forekomsten og forløpet av depresjon. Fiskefett virker også mot bipolare lidelser (manisk-depressiv lidelse). Lave nivåer øker faren for ADHD, lære- og atferdsvansker. Det sier psykiater Håvard Bentsen som forsker på hvordan fiskefett kan motvirke psykiske lidelser.

En studie av 3.204 voksne finner viste at de som spiste fisk sjeldnere enn en gang i uka hadde 30 prosent oftere depresjon enn de som spiste det oftere. Også selvmordsfaren ble redusert ved høyt inntak av fisk. På Island har folk sjelden vinterdepresjoner. Det er derimot veldig vanlig i Canada. Landene ligger like langt nord, men den store forskjellen er kostholdet. Islendingene spiser fisk flere ganger i uka.

Bedre konsentrasjon
Forskning og erfaringer fra flere land viser at fiskefett også hjelper mot ADHD, konsentrasjonsvansker og dysleksi. Den britiske forskeren doktor Jaqueline Stordy har forsket på dysleksi i nærmere 30 år, og hennes resultater har vakt internasjonal oppsikt. Hun mener at vi i Skandinavia og i Vesten for øvrig får i oss for lite omega 3.

– Noen med ADHD vil kanskje kunne bytte over fra medisiner som Ritalin til ren fettsyrebehandling, mens andre vil kunne ta begge deler. Men en slik forandring må skje i samarbeid med legen, sier Stordy. Mye tyder på at fettsyretilskudd til gravide i svangerskapet kan forebygge atferdsvansker hos barn.

– Hjernen må ha disse fettstoffene for at den skal være smurt som det finstemte maskineriet det er, sier logoped Eva Alfsen som jobber med barn med lærevansker i Skjervøy kommune i Troms. Hun har god erfaring med å gi dem et kosttilskudd som heter Efalex som inneholder omdannede fettsyrer. For Alfsen mener at ikke alle klarer å omdanne fettsyrene i tran selv.

– 80 prosent av barna med dysleksi viser framgang etter at de får kosttilskudd.

Alfsen forteller om dyslektikere som nå tar høyere utdanning. En studerer språk ved Universitetet i Oslo. En annen går på videregående og spratt opp flere karakterer da han begynte med kosttilskudd.

Bedre hukommelse
Mye tyder på at fiskefett også motvirker aldersdemens og Alzheimer. En svær amerikansk undersøkelse viser at eldre som spiser minst ett fiskemåltid i uka reduserer den mentale svekkelsen med ti prosent i året.

– Det er svært interessant at fiskefett ser ut til å redusere den normale alderssvekkelsen av hukommelsen. Men vi vet ikke om det hjelper når demens eller Alzheimer alt har oppstått, sier Knut Engedal ved Nasjonalt Kompetansesenter for aldersdemens.

Undersøkelser har også vist at barn av mødre som tok tran i svangerskapet ble mer intelligente enn andre barn.

Fiskefett kan også hjelpe mot kreft. Fettsyrene kan ødelegge energikraftverket i visse typer kreftceller, slik at cellen dreper seg selv. Det viste Hilde Heimli i sin doktorgrad ved Universitetet i Oslo. Heimli undersøkte spesielt kreftceller fra pasienter med blod- og lymfekreft. Hun mener prinsippet også kan gjelde andre kreftformer.

Kilde: www.dagsavisen.no
 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as