| -Kapsler er ikke nok |
|
|
| Skrevet av Eksportutvalget/NIFES | |
|
Denne uken samles kremen av verdens hjerteforskere i Tromsø for å dele siste nytt innen forskning på hjertet. For å holde hodet klart- og hjertet sunt - bidrar Eksportutvalget for fisk med sjømat til forskerne. Bakgrunnen for at 300 hjerte-spesialister samles er en årlig vitenskapelig kongress. Flere anerkjente forskningsstudier både nasjonalt (bl.a. Ullevålsstudien) og internasjonalt viser at vi får det bedre hvis vi spiser mer fisk – og da spesielt hjertet. Dr.Philos Livar Frøyland, professor på Universitetet i Bergen og forsker ved Nasjonalt institutt for ernærings og sjømatforskning (NIFES), vil i dag, onsdag, fortelle om sammenhengene mellom sjømat og helse, med spesielt fokus på hvordan sjømat kan redusere risikoen for hjerte/karsykdommer. En viktig årsak til redusert risiko for hjerte/karsykdommer er fiskens rike innhold av de flerumettede omega 3 fettsyrene som virker positivt på blodomløpet. Fisk inneholder også andre nødvendige næringsstoffer som er med på å gi den gode effekten for kroppen - blant annet vitamin D, jod og selen. Dr. Frøyland mener at det er viktig å spise fisk og sjømat, og ikke bare stole på kapsler. Opptaket av frie fettsyrer fra sjømat er mange ganger så effektivt som opptak av frie fettsyrer fra kapsler. Når vi spiser mer fisk, reduserer vi inntaket av andre proteiner, for eksempel rødt kjøtt, som ved stort inntak har vist seg å ha negativ virkning på hjerte/karsykdommer. Ifølge Frøyland får vi ”dobbel virkning” når vi spiser fisk - både fordi fisk inneholder nødvendige næringsstoffer og fordi vi reduserer konsumet av andre matvarer som i store mengder slår negativt ut for kroppen vår. FNs matvareorganisasjon FAO slår i en rapport fast at hvis vi ikke spiser fisk øker risikoen for å dø av hjerte/karsykdommer med 30 % (kilde: The state of world fisheries and aquaculture 2004, FAO). Kilde: www.seafood.no |
| < Forrige | Neste > |
|---|

English
