Fisk minsker kreftrisiko Utskrift E-post
Skrevet av VG   
Det er en klar sammenheng mellom inntak av rødt og behandlet kjøtt og faren for å utvikle kreft i tarmen, mens fisk minsker risikoen for tarmkreft.


Kilde: VG Nett.

Det viser en studie som har gjennomgått matvanene til over 500.000 europeere i 10 år.

De som spiste over 80 gram rødt kjøtt hver dag hadde en tredels høyere risiko for å utvikle tarmkreft enn de som spiste rødt kjøtt sjeldnere enn én gang i uken.

Studien har fått navnet The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC), og er publisert i tidsskriftet Journal of the National Cancer Institute.

Siden studien startet har 1.330 personer utviklet tarmkreft.

Studien viser også at et kosthold som er fattig på fiber øker risikoen for krefttypen.

Å spise fjærkre påvirket ikke risikoen, men folk som spiste fisk annenhver dag hadde en tredels lavere risiko sammenlignet med personer som spiste fisk sjeldnere enn én gang i uken.

Les artikkelen i sin helhet på VG Nett.

Kilde: www.vg.no
 
< Forrige   Neste >
Publiseringsløsning levert av Bedre reklame as