|
FN slakter lakse-påstandene i Science-artikkelen |
|
|
|
Skrevet av Fiskaren/FN-rapport
|
|
Fiskaren: Den anerkjente FN-rapporten «The State of World Fisheries and Aquaqulture» slakter artikkelen om oppdrettslaks som ble publisert i magasinet Science i januar i fjor.
Kilde: Fiskaren Det er FNs matvareorganet FAO som gir ut «The State of World Fisheries and Aquaqulture».Rapporten kommer ut annet hvert år. Den siste ble offentliggjort sist mandag.
I rapporten blir spesielt metoden til forskerne som skrev Science-artikkelen tatt opp. Konklusjonen til forskerne var at det er farlig å spise oppdrettslaks, selv i små mengder, fordi oppdrettslaksen inneholder store mengder miljøgifter.
I FAO-rapporten står det, oversatt fra engelsk: «Modellen som er brukt for beregningene er veldig omdiskutert blant forskere og den er ikke ment å brukes til beregninger for kommersielt produsert fisk; den er utviklet av EPA for å beregne hvor store mengder fisk sportsfiskere kan spise av den fisken de har fisket i forurenset ferskvann».
– Dette er i samsvar med det vi har ment om artikkelen i Science. Forskerne har brukt en modell som verken er godkjent eller som er ferdig utviklet og som det i tillegg ikke er relevant å bruke på oppdrettslaks, sier forskningssjef Anne Katrine Lundebye Haldorsen i Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning, NIFES. FAO mener at oppdrettslaksen skulle ha blitt evaluert etter såkalte FDA-kriterier. Hvis FDA-modellen hadde blitt brukt så ville en med det PCB-nivået som forskerne i Science-artikkelen hevder det er i laks etter 70 år med 200 gram laks i uka bare øke kreftrisikoen for høgrisikogrupper med 0,0001 prosent.
FAO trekker i denne sammenhengen fram at om en ikke spiste fisk i hele tatt så ville det øke sjansen for hjertesykdommer med 30 prosent.
FAO sier i rapporten at det derfor er forståelig at forskernes anbefalinger i Sceince-artikkelen skapte store motforestillinger i Europa, USA og andre steder. Anbefalingene til forskerne som skrev Science-artikkelen gikk ut på at en ikke burde spise mer enn én porsjon på 227 gram med norsk oppdrettslaks hver andre måned. Forskerne anbefalte den samme porsjonen skotsk og færøysk oppdrettslaks, men da med fire måneder mellomrom.
FAO framhever at over 5000 vitenskaplige studier konkluderer med at det er sunt å spise laks. Statssekretær Janne Johnsen i Fiskeridepartementet er tilfreds med konklusjonen til FAO når det gjelder Science-artikkelen. – Det bekrefter det vi har hevdet hele tiden. Norsks oppdrettslaks holder seg godt innenfor grenseverdien WHO har satt, sier hun. Marin rådgiver i Verdens villmaksfond, WWF, Maren Esmark sier at det var merkelig at forskerne bak Science-artikkeln satte så stort fokus på oppdrettslaks og PCB. – Dette er et mye større problem i villfisk, sier hun.
|